MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Italiensk linsröra!

Kategori: Vegetariskt

Nu blir det mat för figuren och hjärnan som smakade galet gott. Hittade receptet i en vintidning så jag testade direkt.
Jag har just lyssnat på Martin Ingvar (Hjärnkoll på vikten) på radio som talar om vår hjärna och socker, fy vad trist. Han tipsar om bra frukost och mat, och sanera hemmet jobbet på sötsaker, men man får belöna sig ibland, tack.
 
Jag tror man måste vara det svenska lagom så man har lite kul också. Om jag äter gods köper jag helst choklad
och inte karamellkungens slaktavfall med löss.

Till 4 personer:

250 gram röda och gröna linser (okokta)
1 stor hackad lök
1 hackad morot
1 buljongtärning
1 burk passerade tomater
1 vitlöksklyfta
färsk rosmarin
1-2 dl vitt vin
Fyll på med lite vatten om det kokar torrt.

Bryn förskiktigt de hackade grönsakerna med vitlök och rosmarin.
Häll på tomaterna linserna vatten och vin.
Koka ca 30 minuter tills det känns klart, krydda extra om det behövs.



Jag serverad min röra med fylld fläskfilé. Det passar bra med Italienskt bacon/pancetta eller annat kött.

Vårkram Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: