MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Kycklingsoppa!

Kategori: Kyckling

En lättlagad matig och galet god soppa som Ni måste prova.

Jag läste receptet i Amelia och har ändrat på lite, jag kan aldrig låta bli att göra vissa förändringar.

Den här soppan är en verklig rustik soppa som räcker till ca 6 personer, eller massa matlådor som
jag gjorde.

Man måste ha en stor kastrull, köp en på loppis om Du inte har någon.

1 hel kyckling 
400 g palsternacka
400 gram rotselleri
2 morötter
2 stora gul lök
oregano dragon
vatten och buljongtärning
grädde
ev sherry

Skala och skär alla grönsaker i bitar
Lägg i kycklingen i kastrullen och sedan grönsakerna
Täck med vatten o buljong
Låt koka i en timme

Låt svalna en stund, ta upp kycklingen, den faller sönder och är så god.
Sila av buljongen coh mixa alla grönsaker, häll på buljongen tills den är lagom tjock som Du gillar.
Häll i ca 1 dl grädde och lite sherry.
Servera i skålar och lägg i kycklingen som Du rensat och skurit i mindre bitar. 
Garnera med persilja.





Vilken vacker färg det blir på soppan. Jag fick buljong över som jag fryser in och har till någon
annan soppa.



Blek ful men mör och god kyckling.



Matlådor till Andrea och Martin som godkände soppan, som skrev sms,
Underbar!

Kram Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: