MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Persiskt ris!

Kategori: Vegetariskt

Det finns mängder av olika sorter ris och hur man kan koka.
Ett sätt är att koka Basmatiris som är riktigt gott lärde en jobbarkompis mig. Hennes familj kom
från Iran och hon hade alltid matlåda med sig. Jag såg till att smaka av varje dag!
Nu är min närmaste jobbarkompis från Turkiet, med matlåda, tjoho vilken tur jag har.

Till 4 personer.

5 dl ris som man sköljer och häll på vatten, det skall vara mycket vatten (10 cm ovanför riset).
När vattnet kokar ta tid 4 minuter.
Sila av vattnet.
Häll på favoritolja i botten på kastrullen, 1 cm.
Lägg i rå potatis som skurits i stavar, botten skall vara täckt.
Slå på riset och på spisen igen men lägsta värmen på plattan.
Låt puttra ca 20-30 minuter.

Provsmaka om riset är klart.

Rör om riset ända ner i botten på kastrullen, potatisen är nu friterad och knaprigt god.

Det är värt lite extra besvär för det är så gott. Mat tar tid att laga om man vill ha lite extra.
Iransk mat är jättegod, jag har fler tips Ni skall få.


Jag fixar potatisen när riset kokar.


Silar av riset, oj min rosa disktrasa kom med!

Så mycket potatis har jag i botten på kastrullen.


Kram Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: