MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Italiensk brödgratäng!

Kategori: Vegetariskt

Jag brukar göra en italiensk brödgratäng som alla uppskattar, lite rustikt gott. Ett bra sätt att ta hand om gammalt bröd annars köper man dagsfäskt, går lika bra.
Servera en god tomat och löksallad till, ett glas vin passa kanon.

Sätt ugnen på 200 grader.
1 italienskt bondbröd
100 g soltorkade tomater i olja
100 g parmaskinka i skivor
2 ägg
3 dl grädde
salt peppar
Riven parmesan, Västerbotten eller Herrgårdsost.

Skiva brödet och lägg på en skärbräda, ca 1½ cm.
Finhacka tomaterna och parmaskinka och fördela på brödskivorna och även oljan.
Varva skivorna i en smord form, lite omlott på varandra.
Vispa ihop ägg och grädde med lite salt och peppar.
Häll äggblandningen över brödet och sedan osten.
In i ugnen i ca 30 minuter, äggsmeten skall nästan stanna (stelna).





Ett ord på vägen från Nalle Puh.

"Man är aldrig nere med en ballong"    Kram alla vänner Ann

Kommentarer

  • Ida säger:

    men herregud ann! Vilken god mat du gör! Jag vill också ha!! Du skulle kunna lära mig lite - jag kan bara göra efterrätter av någon underlig anledning(:

    Nu kommer jag följa din blogg varje dag, typ!

    Puss o kram Idapida

    2010-01-09 | 21:16:11
    Bloggadress: http://mynameisidaho.blogg.se/
  • korre säger:

    Matmorsann är min matguru! Gud, denna brödskapelse ser ju helt fantastsk ut. Måste prova!

    2010-01-09 | 23:48:23
  • Ann säger:

    Tack mina Gullungar för Era inlägg, det sporrar mig att fortsätta. Efterrätter är jag lagom bra på, men desto bättre på drinktilltugg!!!!

    Puss kram

    2010-01-10 | 14:18:14

Kommentera inlägget här: