MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Tacopaj!

Kategori: Kött

Min syster var på tjejträff och blev bjuden på tacopaj vilket var jätte gott. Idag skall jag testa att laga en paj. Något recept har jag inte men det fixar sig. Jag gillar tacokryddor och jag gillar paj så det kan bara bli gott.

Idag har jag även varit på mitt favoritbageri PASSION i Sundbyberg (Landsvägen), vilket bröd. Dom bakar bara med ekologiska varor och i stenugn. Jag köpte ett stort levainbröd och några bullar till fikat med mor o far i eftermiddag.
Levainbröd är jättegott att skiva pensla olja på och grilla i ugnen, skär i mindre bitar och ha till sallad eller soppa. Jag skulle faktiskt kunna leva på det just nu, men inte min kropp.

Recept på tacopaj:

pajdeg:

150 g smör eller margarin
3 msk vatten
lite salt
ca 3 dl vetemjöl
Blanda allt till en deg och tryck ut i en pajform. förgrädda skalet i 10 minuter i 225 grader.

fyllning:

4 hg nötfärs
1 påse tacokryddor
lite jalapenos (dom är starka)
lite vatten
Stek färsen och blanda i kryddor, vatten o jalapenos.
Lägg blandningen i pajskalet.

Blanda 3 st ägg och 2 dl mjölk och häll över färsen, avsluta med riven ost ca 1-2 dl efter smak.

Grädda i ca 30 minuter tills äggen har stannat (stelnat).

Servera med lite sallad o tacotillbehör typ salsa o guacamole.


Jag gör pajdegen i min Bosch, lätt som en plätt.


Min söta pajform jag fått av Andrea, tack.


Färdig.


Mitt goda levainbröd, men jag skall inte äta hela (½ m långt) själv.
Bageriet slår in brödet i fina paket, love it!!!!

Kommentarer

  • bebban säger:

    Va fint det blev med pajformen:)

    2010-01-17 | 21:50:03

Kommentera inlägget här: