MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Tårta!

Kategori: Bakverk

Jag gör väldigt sällan (det är sant) tårta men idag är det en riktig bakdag. Mina föräldrar och en kompis kommer hit o fikar i eftermiddag, man vet ju att föräldrar förväntar sig något gott (försöker bli favoritdotter).

Jag har ett superbra recept på tårtbotten, den går inte att misslyckas med har försökt.
Den innehåller inget fett så den blir luftig och lätt som köpbottnar. Jag har även dubblat satsen och gjort i långpanna och även då blev resultatet kanon.

4 ägg
1 dl mjöl
1 dl potatismjöl
1 dl mjöl
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker fluffigt, och blanda i resten. Smöra en form med avtagbar kant och hälli smeten.
Grädda i ca 30 minuter i 175 grader längst ner i ugnen.

Låt kakan svalna, dela den i två eller tre delar. Jag brukar skär bort precis det överst lagret.

Fyll med bär, sylt, mosad banan krossad ananas eller vad kylen bjuder på.

Vispad grädde och något att garnera med.



Min kära medarbetare vispar.



Smeten i formen.



Färdig och kall. Nu skall den delas för att fyllas.



Klar med blåbär på. Den blev jättegod och godkänd.

Kram tårtAnn



Kommentarer

  • Gittis säger:

    haha du är för kul. Du behöver minst en bjudresa till london för föräldrarna för att kunna kvalificera dig till favvodotter...

    Ha en toppenkväll min söta syster önskar FAVORITBARNET NR 1



    2010-01-29 | 19:27:32
  • Ann säger:

    Jag har gett upp, London slår allt. Puss min lilla syster.

    2010-01-30 | 09:30:56

Kommentera inlägget här: