MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Tinas Fläskkarré!

Kategori: Kött

Fläskarré är alltid billigt (Ica Maxi 59.50 kg) och väldigt gott att grilla, även i ugnen. Allas vår söta kock Tina gjorde en gång en jättegod marinad som jag gillar.
Jag gjorde min bit i ugnen men är vi på landet blir det grillen, såklart och lilla maken vänder och vrider på köttet.
Varför grillar inte villafolket på vintern? Det är ju så enkelt fast det är snö, inga gräsbränder bli det heller!
Vi har en Webergrill och kan få indirekt värme dvs att kolen ligger på sidorna, så man bränner inte köttet om man har en jättestek.
 
Här är marinaden:
5 st anjovisfileér
½ dl rosmarin
½ dl timjan
1 dl persilja
skalet av en ½ citron
2 vitlöksklyftor
3 msk olivolja
salt och peppar men smaka först.

Hacka och stöt i en mortel till en smet. Gnid in köttet (ca 1 kg karré) och lägg på ett galler eller eldsfast form.
In i ugnen 175 grader och ha en termometer i köttet 70-75 grader brukar bli bra.

Jag severade med grillade rotsaker som jag hade fetaost på när det var klart till. Vi provade köttet dagen efter och det var jätte gott, nästan godare när det gottat till sig.



Min fina mortel som har varit dörrstopp på landet men nu hemma i mitt kök med ny stöt.



Min nya termometer som fungerar, en digital.





Lagom rosa, karré kan bli lite segt om det är för blodigt tycker jag.



Prova! Kram Ann

Kommentarer

  • bebban säger:

    mmm kom hit och gör mat till mig mami

    2010-01-20 | 15:19:35

Kommentera inlägget här: