MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Champinjonsoppa!

Kategori: Vegetariskt

En galet god och krämig champinjonsoppa bjöd jag på till middag. Soppa är så lätt och går så snabbt att göra
när man har långa dagar. Jag gillar att man gör den själv på ÄKTA VARA, sätt igång.

Det är ju inte helt fel att champinjoneran kosta 15-19 kronor kilot just nu. Riktig studentmat!

Till 2 personer:

400 hg champinjoner (det går bra med konserverade)
1 gul lök
5 dl vatten
1 buljongtärning
5 dl grädde (valfri)
salt peppar och persilja

Skiva lök och champinjoner, fräs några minuter i lite smör i kastrullen, tillsätt vattnet och buljongtärningarna. Låt koka ca 15-20 minuter.
Mixa och häll i grädden och smaka av med kryddor.

Jag sparade några svampar som jag skivade tunt och stekte som lite dekoration.

Jag har alltid torkad persilja och dill hemma, det är kanonbra och smakar gott. Finns att köpa på bla
Willys.

Servera gott bröd och ost till, mums.




Kram Ann

Kommentarer

  • Carin säger:

    mmmm, den där ska jag prova! :)

    2010-03-17 | 23:06:50

Kommentera inlägget här: