MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Chokladfondant!

Kategori: Efterrätter

Vilken tur att min man älskar choklad och jag är rätt dålig på att göra efterrätter.

Jag har tränat i helgen på att göra chokladfondant. Jag lovar att även den misslyckade blev ljuvlig.

Jag gjorde 6 stycken och 2 blev perfekta. Det svåra är inte att vispa och blanda utan hur länge skall dom
vara i ugnen. En minut för mycket betydde misslyckat och även en minut för lite, inte stor marginaler.

Så här gör man:

2 ägg och 1 äggula vispas med 1½ dl florsocker.

Blanda 1 rågad tsk bakpulver och 1½ dl vetemjöl.

Smält 130 gram osaltat smör med 150 g 70% choklad i vattenbad.

När chokladen är smält blanda i äggsmeten och sedan mjölblandningen.

Smöra portionskoppar och fyll dom (6 stycken).

In i ugnen i 175 grader i precis 10 minuter.

Jag lät bli att stjälpa ur "kakan" ur formen utan serverad i formen, blev kanonbra. Se alla bilder!!



Smöjer mina formar!



8 minuter!



9 minuter!



10 minuter och kvar i formen och helt perfekt lös i mitten, vaniljglass till.



Oj vad vi blev mätta!

Mer choklad åt folket, eller hur vad det.

Kram Ann

Kommentarer

  • andrea säger:

    Det som bör tilläggas är att jag inte var hemma när dessa gjordes, Men jag ser tre uppätna formar. Vem åt två???? mamma?

    2010-03-09 | 07:53:57

Kommentera inlägget här: