MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Nyponsoppa!

Kategori: Efterrätter

Hemmagjord nyponsoppa med glass vilken kanon efterrätt.
Jag brukar när jag har tid göra egen nyponsoppa och varje gång tänker jag att det är ju lätt som en plätt!
Jag brukar även plocka nypon och rensa på hösten. Det är ett slitgöra, köp istället.

Jag köpte torkade nypon i hälsokost, 500 gram ca 65 kronor (billigt).

Till en karaff på 1 liter:

Lägg 4 dl nyponskal i vatten i minst 2 timmar, eller över natten.

Koka skalen med ca 1 liter vatten (+ vattnet dom legat i för att mjukna) i 30 minuter.

Rör i socker efter smak, ta gärna råsocker eller honung, jättegott.

Vill man kan man sila soppan så blir den så len o fin.

Låt stå och svalna en stund.

Klart!





En liter silad god soppa, som skall in i kylen.

Kram Ann

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: