MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Panzanella!

Kategori: Vegetariskt

Tjoho, snart  är all snö borta och det blir vår till slut, eller?



Locka hit våren och gör en god Panzanella på eget sätt som jag. Panzanella är Italienskt så klart, all god mat kommer från Italien.

2 personer.

2 stora tomater
1 röd paprika
1 gul paprika
½ gurka
1 dl små Kalamata oliver
1 liten burk sardeller
Olivolja
Rödvinsvinäger
2 skivor bröd, typ bondbröd, jag tog så klart levainbröd.

Lägg tomaterna i kokande vatten i ca 30 minuter, lossa skalet, skär dom i lagom bitar.

Halvera paprikorna och lägg i en form med skalet upp, in ugnen 225 grader i ca 20 minuter, gör inget om dom bränns lite för det försvinner med skalet, lossa skalet och skär i mindre bitar.

Skala gurkan och dela på längden, gröp ur kärnhuset, skär i mindre bitar.

Rosta brödet och mosa sardellerna och bred på brödet.

Blanda alla grönsaker och häll på olivolja och vinäger och stick ner brödbitarna i, NJUT!

Det ser lite "meckit" ut men det går snabbt, jag lovar.



Dessa minioliver är supergoda, prova.



Så här såg min Panzanella ut. Man kan självklart göra på sitt eget vis tex köpa paprika på glasburk
som är färdig rostad. Jag serverade en god grillad köttbit till.

Länge leve våren!

Kram Ann

Kommentarer

  • andrea säger:

    gud va kallt!

    2010-04-08 | 07:58:06

Kommentera inlägget här: