MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Påsk!

Kategori: Allmänt

Snart kommer påskhelgen som jag tycker är en härlig helg, en fest för våren.

Ordet påsk kommer från hebreiskan "pesach" vilket betyder skona, gå förbi. Farao ville ju inte släppa judarna ut
ur Egypten så Gud skickade ut en mordängel. Judarna blev varnade och stök lammblod på sina dörrkarmar för att ängeln skulle gå förbi deras hus. Den judiska påsken firar just uttåget ur Egypten.

Lite skolundervisning är aldrig fel, man minns när man hör detta, eller hur.

Jag har påskpyntat med några få saker, mina fina trähönor från Polen 1994. En gammal farbror som gjorde dom
till Ikea, vilket hantverk.

Påskmaten jag skall bjuda på blir, förrätt: en skaldjurstårta, huvudrätt: grillad lax med stuvad spenat, grillade gröna sparris, färsk potatis (fryst som är kanon). Efterätt blir en lime och passionsbrulé, jag vill prova min brännare.
Recept och kort kommer, den här maten kan man ha jämt.

GLAD PÅSK!

Kram Ann  I morgon blir det Blåkulla, tjoho se upp!

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: