MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Nässelsoppa!

Kategori: Vegetariskt

Nu börjar underbara tider ute i naturens eget skafferi. Jag börjar alltid min säsong med att plocka nässlor, med diskhandskar på händerna. Jag plockar nässlor hela sommaren för man kan visst använda de stora bladen, smakar precis lika bra som skotten.

Alla studenter billig och nyttig soppa, ut och plocka.

Nässlor kan man göra soppa på, ha i bröd eller i omeletten. Man kanäven förvälla och sedan smörsteka och äta till fisk eller kött. Det skall visst vara massor av vitaminer. Men plocka inte där bilarna susar förbi eller där hundar kissar, då är vitaminerna bortfrätta.

Jag plockar och förväller (kokar nässlorna i ca 5 minuter) och fryser in. Härligt att ta fram när det är vinter.

Min soppa gjorde jag så här:

En näve nässlor ca 2 dl kokade jag i 2 dl vatten i 10 minuter, sedan tillsatte jag 2 dl grädde och buljong efter smak, kokade i 10 minuter till, sedan mixade jag med stavmixer. Om man vill kan man piffa till soppan med en skvätt cognac.

Servera som förrätt i små glas och en brödbit till eller till lunch med ägghalvor o smärgås, mums.



Jag serverade i ljuslyktor från Ikea, böd från Valhallabageriet och ost från Jurss mejeri.

Kram Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: