MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Rabarberfluff!

Kategori: Efterrätter

Nu är det rabarbertid, massor av rabarber i affären och den spirar i trädgårdarna. Tyvärr har jag inget rababerstånd
själv men jag har försökt. Vet inte vad som blev fel, jorden, plantan eller min skötsel.

På Julita gård har man alla sorters rabarber som finns, man har genbank. Även äppel och päronträd i massor om man är intresserad.

Jag köpte rabarber och gjorde en efterrätt som blev så smaskig och lätt. Jag är ingen hejare på efterrätter eftersom jag heller inte är uppvuxen med det. Min mamma bjöd på fikon i cognac och grädde eller fruktsallad, så jag har inget bra arv.

4 personer.

250 gram rabarber
1 dl vitt vin
75 g råsocker
2 dl vispgrädde

Skär rabarbern i små bitar och koka i vin och socker i ca 5- 10 minuter.
Låt svalna, gärna i kylen
Vispa grädden. Mixa rabarbern till ett mos (jag silade av vätskan, blanda i lite om det behövs).
Vänd ner rabarbern i grädden och servera i fina glas. dekorera med lite rabarber eller cironmeliss.

Jag förberedde rabarbern dagen före och förvarade den i kylen. Skönt att det nästan är klart före festen.



Koka inte för länge för då försvinner den fina röda färgen. Det går snabbt så stå och passa.



Fina glas jag har va!
Loppisfynd 15 kr styck. Jag älskar loppisar, vilka fynd jag gjort. Ut o fynda!


Kram Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: