MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Skogspromenad!

Kategori: Allmänt

Jag älskar att gå i skogen och plocka svamp eller bär. I lördags var Erik och jag på skogspromenad från 9.00-13.00 med masäck och kompass. Kompass är ett måste, hittar man ett svamställe så förlorar man kontrollen direkt.
Erik testade min "hitta till bilen förmåga", ha ha den var usel helt fel håll.

Det finns massor av härliga vackra svampar just nu, ätliga och giftiga. Jag håller mig till säkra kort dvs kantareller, trattkantareller, svart trumpetsvamp och Karl-Johansvamp. Nu har jag massor av infrysta svampar och lite håller på att torka för att kunna smaksätta såser.



Det tog 10 minuter så la jag mig i en stor lerpöl, Erik såg väldigt glad ut.



Kolla vad blöt o smutsig jag är, men jag gav inte upp, det torkade o blev lite stelt.
 


Svamprensning ett kärt nöje.

Ut i skogen med matsäck, hittar man inget så har man fått frisk luft och motion.
Om småbarn är med så fyll fickorna med fintärnad frukt o muta med, jag har provat och det fungerar
jätte bra, eller hur Andrea!

Kram Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: