MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Smör!

Kategori: Allmänt

Varför köpa dyrt smör i saluhallen som är ekologiskt handgjort när Du gör det själv.
Jag gjorde en liten skål till vår middag i lördags och det blev riktigt lyckat. Det var riktigt kul också. Ni som har
småbarn låt dom få göra sitt eget smör.
Min familj suckade och tyckte jag gått för långt när det finns Bredgott, men inte jag.

Man vispar 2 dl tjock grädde och 2 msk gräddfil riktigt hårt tills det börjar skära sig, det blir grynigt och vätskar sig.
Titta på mina kort så är det lätt.



Visp, visp men inte på den snabbaste hastigheten, det tar en stund.




Nu slutar man vispa och börjar knåda med en sked. Tryck smöret mot sidorna i skålen.



Efter en stund silade jag av allt vätska (går att baka på).



Nu börjar det se ut som smör, salta lite och smaka av.



Min färdiga bytta med smör, ca 1 dl. Njut till gott bröd.

Kram "smörisen" Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: