MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Mangold!

Kategori: Vegetariskt



Det är sällan det finns fin mangold att köpa i affärerna därför plockar jag varje år hos Rappne.
Man användedr mangold som spenat, jag tror dom är släkt.

Vi hade en jättefin hjortfilé i frysen som jag fick när jag fyllde år i present. Vi åt även kantareller
och kokt svartrot till.

Här skall Ni får se vad och hur jag gjorde.



Fina färger, man använder hela mangolden.



Lite hackad lök som jag steker en stund i smör och sedan i med hackad mangold.



Den krymper mycket av värmen.



I med lite grädde och låt det kokas krämigt, salt och peppar.



Svartrot som ser otroligt trist ut måste Ni prova. Den smakar lite sparris.
Man skalar och kokar den som potatis.



Kokas i lättsaltat vatten.



Min fina filé som Erik stekte och lät vila i folie.



Allt blev så gott och köttet var bland det möraste jag ätit.

Kramar Ann.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: