MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Tomatsås!

Kategori: Vegetariskt


Fick ett tips om en god tomatsås som sköter sig själv. Jag kom inte ihåg exakt receptet men jag gjorde
mitt eget som blev så bra.
Tomaterna är ju så billiga nu så passa på. Gott till kött, fisk eller i till pasta.

Andrea hade såsen på varma mackor och jag till pasta.

Gör en stor laddning och frys in, underbart att ta fram när snön yr utanför. Då kommer det att smaka
sommar.

Ta en ugnspanna och lägg i delade tomater, lökar, vitlöksklyftor, färsk timjan eller annan krydda, en
matsked honung, salt peppar och olivolja ca ½ dl.
Ha fantasi, det kan aldrig bli fel bara godare.


In i ugnen i 180 grader i minst 2 timmar.

Låt det svalna, det blir en del vätska som jag silade av och sparade, sedan mixade jag allt och hällde i lite
vätska men inte allt för jag ville inte att såsen skulle bli så tunn, färdigt.



Ni ser att jag även tog blasten på löken.



Efter 2 timmar såg det ut så här.



Mixa men inte när det är varmt, man kan bränna sig ordentligt.



Kolla vilken färg och lite tjock god sås.

Kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: