MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Fiskwallenbergare!

Kategori: Fisk

Dags för lite mald mat igen, skönt att slippa tugga. Mald fisk och rotfrukter i alla former är väldigt gott och dessa Wallenbergare är riktigt goda och lätta att göra.

En jätte fin rätt att bjuda på, det gjorde jag. Alla rätter kan man ha på bjudmiddagar men det finns en hemlighet
lägg upp maten lite kul i olika glas, koppar, formar och dekorera lite fint.

Det är även kul att äta fint med familjen en vardagkväll. Barn upskattar fin dukning o lite festlighet då
skärper dom till sig vid bordet, inget kladd. Bra träning så man kan äta fint när man är bortbjuden.

Att servera barn sin mat i olika koppar o formar så dom får blanda själva är också bra. Andrea lärde sig äta grönsaker på det viset med god olivolja och vinäger att doppa i. När det var utflykt med dagis o skola så hade hon massor med små plastbyttor med mat i, inget blandat här inte. 

Till 4 personer:

400 gram fiskfile vit, jag tog kolja
1 tsk salt
1tsk peppar
2 äggulor
2 msk hackad dill, gärna fryst
2 msk potatismjöl
1 ½ dl vispgrädde

Mixa allt till en färs.
Forma färsen till biffar
Stek ca 3-4 minuter på varje sida

Servera med smält smör med pepparrot, jag köpte på tub för den är så stark o god.
Potatismos och ett mos på morötter.



Som skall vara gyllenbruna inte bleka.



Kokta morötter med en smörklick i.



Jag serverade smöret i mina kända ljuslyktor från Ikea, det går bra även med koppar eller vad man har.

Lycka till!

Kramar Ann

Kommentarer

  • Ursula säger:

    Den här ska jag testa! Även tipset att servera grönsaker i olika skålar. Då kanske unge herrn testar något annat än gurka och majs...

    2011-02-26 | 23:49:16
  • Ann säger:

    Gör det och hälsa den unge herrn med en puss. Kramar

    2011-02-27 | 14:16:42

Kommentera inlägget här: