MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Chokladmousse!

Kategori: Efterrätter

Jag är inte så bra på efterrätter och speciellt inte chokladmousse. Vet inte hur många gånger jag försökt men
den här gången LYCKADES jag.

Ett nytt recept (igen) som verkar fungera även för mig, prova.

4-5 personer

100 gram mörk 70% choklad
2 äggulor
3 dl vispgrädde

Smält chokladen i vattenbad. Vispa grädden men inte för hårt, som filmjölk ungefär.

Tillsätt en gula i taget i chokladsmeten som svalnat något. Rör ner lite chokladsmet i taget
i grädden, var försiktig annars grynar det sig.

Fyll i fina glas och ställ svalt.


Så här ser smeten ut efter man rört i äggulorna.





Jag fick fyra stora efterrättsglas. Har man mindre skålar blir det fler.



En stor klick grädde och en jordgubbe, såååå gott.

Krmar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: