MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Amerikanska plättar!

Kategori: Allmänt


Jag har gjort amerikanska plättar med blåbär och lönnsirap i mitt nya plättjärn. Det blev så otroligt
gott och jag vill bara ha mer.

Andrea och Erik tyckte att dom var ok men lönnsirap var inget för dom. Vilken tur jag har nu är hela
flaskan med lönnsirap min.

Man kan göra plättarna även om man inte har ett järn, gör som i stekpanna. Smeten är mycket tjockare
än vanlig plättsmet.

Man blir också mycket mättare av dessa, kanske beror på att det är bakpulver i.

Recept från Tasteline.

2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk socker
½ tsk salt
1 ägg
2,5 dl mjölk
2 msk smör

Blanda alla torrvaror, tillsätt mjölk, smör och sist vispa i ägget. Lite annorluna än vanlig plättsmet.

Vi har det så skönt på landet, nu skall jag sola en stund, sedan fika igen.



Se hur dom reser sig av bakpulvret.





Vore gott med glass till.

Kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: