MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Hastbullar!

Kategori: Bakverk


Jag har bakat hastbullar. Min farmor bakade alltid det och jag minns att dom var väldigt goda.
Tyvärr har jag ej hennes recept för det sitter en drake och vaktar på det!

Min farmor var faktiskt kock, kanske mitt matintresse gått i arv. Jag vet att hon bl.a arbetade på
Östermalmskällaren. 

Jag hittade ett recept på hastbullar på nätet som lät bra. Vi tyckte att dom var jättegoda. Jag har
även bjudit våra nya super gulliga grannar, hoppas dom gillade dom (lite vågat kanske).

Det blev 9 stycken normalstora bullar.

5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma
1 dl strösocker
Blanda torrvarorna och sedan blanda i
1 ½ dl mjölk
1 ägg
100 gram smör som mjuknat

Blanda allt och klicka ut bullar på en plåt, grädda i 200 grader i ca 20- 25 minuter.







Som ser nästan ut som mandelkubb, kanske lite åt det hållet.

Jag tycker Ni ska prova och dricka gott kaffe till, mums.


Kramar Ann





Kommentarer


Kommentera inlägget här: