MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Lavendelskorpor!

Kategori: Bakverk


Visst låter bara ordet lavendelskorpor underbart gott och doftande. Det är precis vad dom är, det är även
chokladbitar i.

När man gör dessa skall man egentligen ha gjort lavendelsocker som stått och gottat till sig
i ett par veckor, men jag glömmer alltid det.

Skorpor är så bra för hållbarheten är lång. Jag brukar förvara mina i en burk så jag även kan
severa direkt ur den.

Jättefin present istället för vin. Vill man inte ha lavendel uteslut det annars töm påsarna i
garderoben o ät upp, ha ha.


Så här gör man:

120 gram sötmandel
2 st ägg
2 dl socker
2 msk lavendel (färka eller torkad)
1 tsk salt
ca 5 -6 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 gram grovhackad mörk blockchoklad

Hacka chokladen och rulla bitarna i lite mjöl.

Mal en tredjedel av mandeln fint (jag kör mixer) resten hackas grovt.

Blanda mandel, ägg, socker, lavendel, och salt. Tillsätt 3 dl vetemjöl och
bakpulvret.

Tillsätt chokladen och resten av mjölet, se till att det inte blir för mycket mjöl.

Rulla tre längder, lägg på en plåt som är smord eller bakplåtspapper.

Pensla ev. med äggvita (behövs inte).

Grädda i 180 grader i ca 30 minuter. Tag ut ur ugnen och skär längderna i lagom små bitar.
In i ugnan igen 100 grader i en timme för torkning.







Lagom bitar uppskurna.



In i ugnen för torkning.



Klara att äta, ljuvlig doftande och goda!

Kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: