MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Hallonsorbet!

Kategori: Efterrätter


Oj, vilken lyckad sorbet jag gjort. Receptet kommer från "Pernillas Värld", Ni måste prova.
Jag kan tänka mig att man kan byta ut hallon mot jordgubb, kiwi, mango mm. Jag skall testa
nu i sommar.

3 dl strösocker
2½ dl vatten
2 msk citronsaft (pressad citron)
500 gram hallon, jag tog frysta.
1 äggvita

Koka socker och vatten tills sockret smält, låt svalna.

Mixa hallonen och passera genom en si för att få bort kärnorna.

Vispa äggvitan hårt

Blanda sockerlagen, hallonen och citronsaften. Rör ner äggviteskummet, se till att det är riktigt blandat. 

Ställ i en form i frysen och rör i då och då om Du inte har en glassmaskin.

Efter ca 6 timmar kan man äta sorben. Jag rörde varje timme 3 ggr. Den fryser ganska snabbt.

Se här på mina bilder hur jag gjorde, så lätt och underbart gott och vilken fin röd färg.














Efter 2 timmar börjar den bli riktigt tjock.

Servera i fint glas med lite citronmelissblad och färka hallon.


Lycka till! Kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: