MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Äppelkaka !

Kategori: Bakverk


Jag har gjort en äppelkaka som verkar så god och den doftar underbart.

Den är i ugnen och jag får vänta en stund till innan provsmakningen. Man kan servera den med
glass, vaniljsås eller grädde.

Det finns hur många recept som helst på äppelkakor och jag har testat många, så nu får vi
smaka hur denna är. Jag har en viss kärlek till både kardemumma och kanel.


125 gram smör
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 citron, endast det rivna skalet
2 ägg
2½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
2 msk mjölk

Äppelbitar ca 3 stycken äpplen,  1 msk socker och 1 tsk kardemumma.

Smält smöret och låt svalna, Rör smöret med citron, socker, och vaniljsocker.
Tillsätt ett ägg i taget och sedan mjöl, bakpulver och mjölk

Häll smeten i en smord och bröad form, tryck ner tunna skivor av äpplena och strö på
socker och kardemumma.

In i ugnen 175 grader i ca 30-40 minuter.











Skär äpplena lite fint i klyftor o lägg snyggt, jag tog råsocker ovanpå. 





Visst blev den snygg, jag är så stolt. Hoppas bara att den är god men det tror jag.

Nu skall den svalna.


Fyra timmar senare: vill bara tala om att den här kakan var otroligt god, GÖR DEN.
Vi åt den kall utan något till, underbar.

Kramar Ann

Kommentarer

  • Annika säger:

    Hej,vännen!!

    Vad duktig du är, jätteroligt att läsa din matblogg. Nu har jag ännu en matblogg att kolla på. Jag brukar läsa Linnèas skafferi,monika Ahlberg och Ernst. Såg att du hittat mina två favorit produkter på Rusta, har nog försett hela bekantskapskretsen med dom, vi har dom även här på jobbet, mycket uppskattat av pat. Slutar tidigt idag ska gå hem och baka "din" äppelkaka.



    Höst kramar " syster" Annika

    2011-09-29 | 12:48:42

Kommentera inlägget här: