MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Gullans köfte!

Kategori: Allmänt

 
 
Som Ni vet så har jag en arbetskompis som heter Gullan, född i Turkiet. Gullan är expert på
god turkisk mat och bakverk. Nu har jag fått recept på hennes köfte.
 
Köfte är jättegott och himla lätt att göra. Passa på att göra massor och frys in, jag gjorde för
få tyckte min familj.
 
Det bästa är att man gör dom i ugnen, så skönt att slippa stekos.
 
Jag serverade mina köfte med pitabröd, sallad och matyoughurt med lite spiskummin i.
Man kan servera med en matig sallad eller pasta.
 
400 gram köttfärs eller lammfärs
1 ägg
½ dl ströbröd
chilikrydda gärna turkisk chili
ev. paprikapulver
1 riven lök
½ dl hackad storbladig persilja
salt och peppar
 
Blanda allt och låt det vara lite styrka.
 
Gör små pannbiffar, lägg på en ugnsplåt och pensla med olivolja.
In i ugnen ca 15 minuter, klart.
 
 
 
Rekommenderas verkligen.
 
Ha en bra helg, kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: