MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Medelhavsgratäng!

Kategori: Vegetariskt


Så är vi hemma igen efter några underbara dagar på landet med sol och idag snö.

Jag lovade recept på min supergoda "medelhavsgratäng" som vi åt igår. Den blev riktigt bra och
maken vill äta resten ikväll, tyvärr är efterrätten slut för jag hade gärna ätit den.

Till en form ca 3 portioner tog jag:

5 stora fasta potatisar
1 mozzarella
2 tomater

Mixade:
2 dl god olivolja
1 kruka basilika
1 vitlöksklyfta

Skala potatisen och skär i skivor, skär även tomater och mozzarellan i skivor.
Varva i en form lite snyggt, salta och peppra och häll över oljemixet.
In i ugnen 200 grader minst 40 minuter, det skall bli gyllenbrunt.











Vi åt en grillad rostas till, bättre än oxfilé tycker vi. Jag var tvungen att få lite
bea också så det blev en snabbis, Erik Lallerstedts som är så bra. Jag vill gärna ha den kall.

Testa denna gratäng till kyckling, lamm eller vegetarisk middag.

Oj, jag glömde visa min efterrätt som jag åt 3 portioner av.........



Nu börjar ett nytt kul matår.

Kramar Ann

Kommentarer

  • Anna-Lena säger:

    Hej Ann!

    Va kul att du har en sån här blogg. Gillar nämligen oxå matlagning o bak så här ska jag kolla ofta:-)

    2012-01-01 | 16:08:51
  • Ann säger:

    Kul, jag vill gärna ha bra recept om Du har några. Kram

    2012-01-02 | 12:48:03

Kommentera inlägget här: