MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Kola!

Kategori: Bakverk


Jag berättade för Er att jag har gjort supergod kola. Receptet hittade jag i SvD och det är från
Pärlans kola som numer ligger på söder i Stockholm.

Jag har alltid älskat kola som är mjuk inte så den fastnar i tänderna. Kola är en mardröm för
tänderna som Ni förstår men man kan ju suga tills den blir riktigt mjuk och god.

Det här receptet var enkelt och blev en lagom sats, kul att göra.

Ca 40 st kolor.

3 dl socker
1 dl glykos
80 gram smör
2 dl grädde
5 msk kakao

Kakao, nötter, kryddor, pepparmintsolja, havssalt, lakrits eller annan smaksättning.
Jag smaksatte med kakao, jag tog 3 msk men nästa gång tändker jag ta 5 msk för mer smak.

1. Koka socker och glykos i en gryta till 175 grader. rör försiktigt då och då.

2. Hetta samtidigt upp grädde, smör och kakao i en annan kastrull.

3. När sockerblandningen är 175 grader häll då i blandningen av grädde, smör och kakao.
Det kommer ryka och fräsa ordentligt så ha en sked med LÅNGT skaft, bränn Er inte.
Inga barn i närheten!!!!!!

4. Ställ tillbaka kastrullen på plattan och koka upp till 120-124 grader. Gör kulprov.
Häll en klick kolasmet i kallt vatten och känn och smaka hur Du vill ha den.
Jag tog 120 grader, blev perfekt.

4. Häll upp smeten i en form. Jag tog bakplåtspapper i så kolan inte fasnade. Låt svalna i
någon timme, skär upp i bitar och packa in i papper.
Jag använde mellanlägg för smörgåsar som finns klara att köpa, tillklippta bakpapper kan
man säga, så enkelt och bra.



Köpte glykos på CityGross finns överallt, står bredvid sirap.



Sockerblandningen kokar med digitaltermometer i. Ska bli bärnstensbrun.



Chokladblandningen skall smältas ihop.



Här blandas de båda rörorna och det är supervarmt och fräser.



På den varma plattan igen och kokas.





Jag gjore färre kolor för jag ville STORA kolor. Känns bättre att äta en istället för tre,
lura sig själv heter det, ha ha.










Fin skål med goda kolor.

Testa och njut, kramar Ann


Kommentarer


Kommentera inlägget här: