MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Nässelsoppa!

Kategori: Förrätter



Ut och plocka nässlor nu när dom kommit. Man kan faktiskt plocka hela sommaren, ta de överta bladen
dom är så fina.

Man kan förvälla bladen och frysa in till i vinter när man behöver lite vitaminer.
Man kan använda nässlor till paj, i grytor mm mm.

Man kan också koka bladen och låta vattnet svalna, kanon gödsel till blommor och speciellt tomater.

Jag sköljde mina blad, kokade dom med buljong och lite vatten, mixade, i men en skvätt grädde
och gärna några droppar cognac.







Jag serverade smördegspinnar till.

Köp smördeg och riven god stark ost.

Så här gör man titta på bilderna.



Kavla ut plattan till dubbel storlek och ett lock till.



På med osten och locket, tryck till med kaveln så det fastnar.



Skär remsor och snurra dom.



In i ugnen 225 grader ca 15 minuter.



Låt som svalna.



Ett glas soppa med ostpinne som förrätt, både fint och gott.
Gillar man spenat gillar man nässlor.

Kram Ann

Kommentarer

  • Alex säger:

    Jag blev inspirerad och gjorde nässelsoppa jag med! Dock utan tjusiga ostpinnar, får bli nästa gång. :)

    Hoppas att London var fabulöst!

    2012-05-13 | 13:19:50

Kommentera inlägget här: