MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Potatismuffins!

Kategori: Bröd



Jag gjorde grymt goda matmuffins ett recept från Lisa Lemkes nya bok, "Till sommaren-mat för många".

Jag gjorde den fyllning hon hade men man kan självklart göra efter egen fantasi eller vad som finns
i kylen.

Jag kan tänka mig skinka, soltorkade tomater, oliver, god stark korv, grönsaker, brieost mm mm.

Matmuffins är så bra picknickmat eller på en buffé. Jag gjorde potatismuffins och serverade grillad
kyckling och sallad, mums.

Recept till 12 små muffins eller 6 stora.

4 dl vetemjöl
1½ tsk bakpuler
1 tsk salt
2 ägg
1 dl naturell yoghurt eller fil.
1 dl vatten
½ dl olivolja
100 gram grovriven kryddost ellr annan smakrik ost
180 gram rå färskpotatis
salt och peppar

Blanda alla torra ingedienser.
Vispa upp äggen och tillsätt yoghurt, vatten och olja.
Vänd ner mjölblandningen och 3/4 av osten.
Rör till en fin jämn smet.

Borsta potatisen ren, skiva den riktigt tunnt och krydda med salt och peppar.
Fyll varje muffinform med 2/3 smet och fördela potatisen och resten av osten i formarna.
Tryck ner fyllningen lätt i smeten.
In mitt i ugnen 200 grader ca 20 minuter.





Jag har muffins formar STORA så det blev 6 stycken. Man kan göra utan form också
men då blir dom inte lika höga.



Tryck, tryck!







Kul och gott tillbehör. Sååå lätt att ett barn kan göra dom.

Kramar Ann













Kommentarer


Kommentera inlägget här: