MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Fisk på rödlök!

Kategori: Allmänt

 
 
Jag har nu börjat laga mig igenom min nya matbibel Vardagsmat av Monika Ahlberg. Hennes recept är
så bra för dom stämmer alltid, Ni vet mängd, kryddning mm.
 
Jag lagade fisk i ugnen som tog ca 30 minuter att göra och blev inte bara en vardagsrätt utan även
en bjudrätt tycker jag.
 
Man kan använda färsk eller tinad fryst vit fisk. Jag köpte fryst torsk för den färska är så himla dyr
just nu. Jag gjorde på 400 gram fisk för vi är ju bara två, resten gjorde jag för fyra, såsen och löken,
aldrig fel med mycket sås.
 
Till 4 personer:
 
600 gram fisk
2 stora röda lökar
4 tomater
½ citron, saften
2 dl vispgrädde
1½ msk fransk senap, dijon
salt och peppar
 
Skala och skiva löken, stek den mjuk i smör.
Lägg löken i en smord form, skiva tomaterna och lägg på.
Lägg på fisken, droppa på citronen, salt och peppar.
Blanda grädden och senapen häll över fisken.
In i ugnen ca 200 grader i ca 20 minuter.
 
Serveras med ris, potatis, mos och eventuellt stekt zucchini.
 
2 små eller 1 stor zucchini
olivolja
2 vitlöksklyftor
½ citron, saften
flingsalt och peppar
 
Skär zucchinin i tunna skivor, mandolin eller osthyvel är bra, tunnare ju godare.
Stek skivorna hastigt i olivolja, sänk värmen tillsätt hackad vitlök, slat och peppra.
Pressa citron över och servera med fisken.
Akta så inte vitlöken bränns då blir det besk smak.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Gott gott!
 
Kramar Ann
 

Kommentarer

  • Ursula säger:

    Nu blev jag sugen på fisk! Den här ska jag prova.

    Svar: Du måste testa det var så gott och lite annorlunda. Hoppas ni mår bra Du och Din lille man. Kram <3
    Ann

    2012-11-11 | 21:25:33

Kommentera inlägget här: