MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Gryta i tryckkokare!

Kategori: Allmänt

 
 
Nu har jag använt min tryckkokare ett par gånger och är jätte nöjd. Det går så fort att få maten klar
och råvarorna blir bra. Den är ju kanon även om man är vegetarian, tänk alla bönor och rotsaker som
man kokar och kokar.
 
Det pyser och låter högt men det ska det göra. Jag kokar upp grytan, när grytan börjar pysa som
en galning sätter jag den på nästa spisplatta där jag har lite lägre värme (jag har ingen induktionshäll).
Då börjar jag ta tiden på maten.
 
Man kan ha i vilka grönsaker man vill och har hemma. Jag köpte högrev som jag skar i tärningar.
Jag hade även bönor som jag lagt i blöt dagen före, man kan köpa färdigkokta på burk. Dom man
gör själv blir härligt motstånd i.
 
Mitt recept, mängden beror på hur mycket Du ska göra, ca 6 hg kött blir bra till 4 portioner.
 
Högrev i tärningar
Två stora gula lökar i bitar
Fräs allt i smör direkt i grytan sedan i med:
Vita små bönor
Tomatpure, minst 1 dl.
Chilikrydda, salt och vatten (man måste ha en viss mängd vätska, finns markering i grytan)
 
Detta kokade i 30 minuter, klart och så mört och gott kött.
Det brukar ta 2 timmar i en gjutjärnsgryta.
 
 
Om man vill kolla köttet eller komplettera med något, pys ur luften med ventilen och när den är helt tyst
då kan man öppna. AKTA Dig för ångan, jag hade grillvante och en gaffel när jag tömde min gryta, se bild.
 
 
 
 
Här pyser det, man blir vettskrämd när den börjar, ingen fara allt ok. Sänk värmen så den små pyser.
 
 
Så här tömmer jag trycket, det tar ca 30 sekunder.
 
 
Turkisk böngryta på mitt sätt med sallad och en bit bröd.
 
Jättenyttig mat och bra att göra storkok, matlådor i mängder.
 
Önska en gryta i julklapp, kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: