MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Pizza!

Kategori: Allmänt

 
 
Vi hade pizza i helgen med inspiration från vår resa. Jag brukar göra Leilas pizzadeg som jag
tycker är bra och smidig.
 
Vi drack öl till och titta på bilden vilken öl maken köpt till mig, ha ha. Den var faktiskt god.
 
Till två STORA pizzor:
 
50 g färsk jäst
2 tsk socker
1 tsk flingsalt
0.5 dl olivolja
3 dl ljummet vatten
7 dl vetemjöl special
  1. Blanda jäst, socker, salt, olja och fingervarmt vatten (37 grader) i en degbunke.
  2. Rör i mjöl, lite i taget, tills du får en fast och elastisk deg. Spara resten av mjölet till utbakning.
  3. Jäs pizzadegen i bunken under bakduk i cirka 25 minuter.
  4. Dela degen på 4 bitar och baka ut dem med kavel på mjölat bakbord.
 
 
Mitt kök när jag fixar, härligt stök.
 
 
Min bästis som hjälper mig.
 
 
Pizza 1. tomatsås, paprika, parmaskinka, mozzarella och torkad oregano.
 
 
I ugnen på min pizzasten, blir så frasig.
 
 
Färdiggräddad ljummen botten med tomatsås, hackade tomater, mozzarella, ruccola och torkad oregano.
 
 
En öl som heter Apa?
 
Gör egna pizzor och använd fantasin- Låt barnen få göra en egen favorit.
 
Kramar Ann
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: