MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Porchetta Di Fano!

Kategori: Allmänt

 
 
 I ICAs Buffé var det tema Italien i nya numret, vilken tur för mig.
 
Jag tänker bara Italien just nu, mat, mode, glass, kakor, sol, gator, kryddor, dofter mm mm.
 
Naturligtvis testade jag en örtkryddad fläskkarérulle som blev väldigt god och smakrik.
Den var inte svår att göra och dra Er inte för att ta fram kniven och skär, det är inte så svårt.
Om Du råkar göra fel gör det inget, det går att rulla och binda hårt, Det är ju inget som kan rinna
ur rullen.
 
 
Det här behövs:
1-1½ fläskkarré i bit
vitlöksklyftor, jag tog 1 hackad.
1-2 msk fänkålsfrön som mortlas.
3-4 finhackad färsk rosmarin.
salt och peppar
olja
 
Sätt ugnen på 125 grader = 5 timmar tar rullen då, eller 175 grader som jag= 1½ timme tar det då.
Har man tid ta den låga temperaturen, jag hade inte 5 timmar över.
 
Köttet ska vara ca 73-75 grader när det är färdigt, låt det vila gärna 30 minuter.
 
Se mina bilder hur Du gör.
 
 
 
En stor tjock bit kött. Skär ett snitt på längden, så att skivan blir ca 1½ cm tjock, skär inte ända ut.
Veckla ut. Fortsätt att skära en skiva av den vänstra tjocka biten, veckla ut.
 
 
 
Fortsätt att skära men inte igenom och veckla ut.
 
 
Häll på kryddblandningen, slta och peppra.
 
 
Rulla ihop hårt och bind snöre runt, häll lite olja på och in med en termometer.
 
 
Oljan gör att ytan blir knaprig och sååå god.
 
 
Saftigt och kryddigt gott. Jättegott även kallt på ett gott bröd me inlagd gurka, smörrebröd.
 
 
Jag gjorde rotgrönsaker i ugnen, morötter, potatis, palsternacka och vacker pumpa.
 
 
Jag gjorde lite sås till, grädde, buljong, och rosmarin.
 
Ha en bra onsdag, Ciao Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: