MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Sojamarinerad kyckling!

Kategori: Allmänt

 
 
Jag tycker kyckling är så bra mat både till vardags och fest. Ni som följt mig vet att jag har många
kycklingrecept.
 
Tänk nu har jag ett till att berätta för Er om och det är galet gott.
Receptet är i grunden från en blogg "bakverk och fikastunder" men som vanligt så
förändrar jag receptet lite till mitt, kan inte låta bli.
 
Det tar inte mer än 30 minuter att laga denna rätt men kvällen innan måste man lägga kycklingen i
marinad.
 
Orginalreceptet använder man marinaden som kycklingen legat i till att göra såsen, men det vågar inte
jag. Finns ingen man kan bli så sjuk av som just kycklingbakterier, men man gör som man vill.
 
Gör massor och frys in, bra matlådor att ta fram.
 
Marinad:
½-1 kg kyckling
½ dl soja, jag tog japansk för kinesisk är så salt.
2 msk vit vinäger
1 hackad vitlöksklyfta eller mer om Du gillar vitlök och vill lukta lite illa.
 
Dela kycklingfileen i mindre bitar, häll på marinaden och in i kylen, minst 8 timmar.
 
Nästa dag:
 
Stek kycklingfileerna i smör.
Under tiden gör en sås, 2 dl creme fraiche, 3 dl grädde, ca ½ dl soja och  2 msk vit vinäger som smaksättare.
Smaka av med ev. mer salt och peppar.
Låt koka en stund och häll på kycklingen.
 
Servera med ris eller pasta.
 
 
Kyckling som marineras.
 
 
 
 
 
Lycka till mina vänner, kramar Ann
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: