MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Ernst kex!

Kategori: Bakverk

 
 
Jag har gjort Ernst kex flera gånger, så goda. Jag gjorde en omgång och tog med till jobbet och dom blev populära. Ernst gör så god mat,bak och inredning, många män är så irriterade på honom, jag vet varför, han är så snygg alla tjejer vill ligga med honom, he he.
 
Jag gjorde enligt receptet men inga extra frön på för då ligger alla på golvet. Heller inget flingsalt för så stiger blodtrycket.
 
Kexen kan man ha en god ost på och äta till lunch, mellis, ostbricka, kaffet eller snacks.
 
 
Ingredienser
 
1 dl havregryn
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl sesamfrön
2 dl vetemjöl
2-3 dl fint rågsikt
1 dl olivolja
2 dl vatten
2 nypor salt
1 tsk bakpulver
äggvita att pensla med
flingsalt
solrosfrön, linfrön och sesamfrön för dekoration
 
Blanda alla torrvaror och sedan i med vatten och olja. Knåda till en deg, dela degen i två bitar och kavla ut ca ½ cm tjock.
 
Tryck ut formen på kexet med t.ex ett rivjärn. Behåll den stora biten eller dela biten, se bilder.
 
Pensla, grädda i 200 grader i 15-20 minuter.
 
 
 
 
 
 
 
Delade på längden blir dom så här.
 
 
Dessa smmala penslade jag inte, kul att testa. Det märktes ingen skillnad i verkligheten, bilden ljugen.
 
 
 
 
 
 
Bra present, köp en fin burk eller cellofan och fint band.
 
Kramar, Ann
 
 
 
 
 
 

 

Kommentarer

  • Jacki säger:

    Jättegoda! <3

    Svar: Tack sötnos <3
    Ann

    2013-08-15 | 16:01:50

Kommentera inlägget här: