MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Laxbiffar!

Kategori: Allmänt

 
 
Jag har haft en superkul helg, ska berätta mer senare, måste ladda ner alla bilder.
 
Jag har lagat laxbiffar från min matbibel, Monikas vardagsmat. Som vanligt är recepten kanonbra och stämmer i allt.
 
Dom här biffarna var så enkla att göra aå man blir arg att man inte själv kom på receptet. Jag har Monika på facebook och hon är fantastisk på att svara på frågor och gilla. Man kan bara älska denna tjej som inte är ett dugg märkvärdig utan bjuder på sig själv.
 
Jag gjorde biffarna men hade egna tillbehör som vi gillar. Det blev ett potatismos och kokta haricot vert i marinad. Man kan ha nudlar, sockerärtor och sweet chilisås till, som Monika.
 
Jag köpte frysta haricot vert, mycket billigare och så bra. Jag kokade dom enligt anvisning på påsen, hällde av vattnet och hällde på soja (japansk), en skvätt olivolja och lite sesamolja. Smaka av och tillsätt mer om det behövs. Lika goda varma som kalla.
 
Laxbiffarna till 4 personer.
 
600 gram laxfilé
150 gram fetaost
1 ägg eller 1 msk potatismjöl
 
Bort med skinn och ben på laxen och skär i kuber. Mixa hastigt ca 20 sekunder, massan ska inte bli för slät utan grov.
 
Smula i fetaosten, ägg eller potatismjöl och peppra.
 
Forma 8 stycken biffar och stek i smör ca 4 minuter på varje sida.
 
 
 
 
 
Jättesnabb middag och god.
 
Ha en bra dag, kramar Ann
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • "syster" Annika säger:

    hej!!!!
    Vilken sköööön sommar vi haft, det enda minuset har varit avsaknad av svamp, plockade lite efter midsommar, barnen har varit ensamma hemma i S-holm i 6v. och glömt stänga frysen, inte kul. Dom biffarna ska jag göra, verkar urgoda. Ja, nu är det in i munhålan igen fram till jul
    Kram Annika, hälsa dina kollegor

    Svar: Så skön sommar. Här brukar det också glömmas att stänga frysen, flera gånger. Nu är det stor lapp på dörren. Gör biffarna så enkla o goda. Nu är alla åter på Brahe, kul att slippa vara själva. Kram vi hörs
    Ann

    2013-08-12 | 17:32:23

Kommentera inlägget här: