MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Tekakor!

Kategori: Allmänt

 
 
Vilken fin helg, vädret blev bättre än lovat. Jag har plockat blåbär igen, så svårt att hitta stora fina.
Annars har jag pysslat bland blommor och blad och bara njutit.
 
Nu börjar jag känna för att baka matbröd av olika slag. Jag läste Jennys matblogg och fick recept på busgoda tekakor. Dom gick så fort att baka med jäsning och gräddning tog det en 60 minuter.
 
Dom här kakorna ska jag baka flera gånger. Familjen tyckte dom var jättegoda. Det bästa är att frysa dom och ta upp varje dag de antal man äter.
 
Jag gjorde 14 stycken och de blev lagom storlek för oss.
 
Recept:
 
                                                                 
100 gram smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
2 msk sirap
1 tsk salt
Ca : 10- 12 dl vetemjöl special

Gör så här :
Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och värm upp till fingervarmt.
Smula sönder jästen i en bunke / bakmaskin och häll i lite av den fingervarma degvätskan där i. Rör tills jästen har löst sig, tillsätt resten av vätska, sirap och salt. Häll i mjölet , lite i taget – tills degen släpper kanterna och blir smidig. Arbeta degen i fem minuter. Låt jäsa i cirka en 15 minuter , dela upp degen i cirka 15 delar och rulla ut bröden och platta till med handflatan.
Nagga dem med en gaffel och låt jäsa i 5- 10 minuter. Platta till dem igen, precis innan de ska in i ugnen. Grädda sedan i mitten på ugnen i 225- 250 grader i cirka 6 minuter. Eller tills bröden fått en fin färg.

 

 

 
Måste klippa mig, ser ju inte klok ut.
 
 
 
Hembakt utan massa olika konstiga ämnen.
 
Ha nu en bra start på en ny kul vecka, kramar Ann
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: