MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Nyponsoppa!

Kategori: Allmänt

 
 
Förkylningstider och vi behöver massor av vitaminer i maten och även lite pillerform.
Jag äter D-vitamin som Ni vet och försöker äta bra mat. Varför blir jag förkyld?
 
Idag gjorde jag egen nyponsoppa som jag ska ha till lunch imorgon, den blev riktigt god.
Nu vet jag att det är nyponskal och sockermängd som jag bestämt. Färdig soppa är så
söt och massor av konstigheter i.
 
Köp torkade nyponskal märket är Risenta, hälsokost eller stormarknader.
 
Jag gjorde en liter soppa.
 
4 dl nyponskal som fick ligga i blöt, ½ liter vatten minst 2 timmar eller över natten.
 
Fyll på ½ liter vatten till och koka i 20 minuter.
Passera genom en fin sil eller kör i mixer så soppan blir slät. Jag mixade i min blender.
 
Häll över soppan i kastullen igen och sockra med honung, råsocker eller vitt socker efter smak.
 
Den blir väldigt tjock så späd med vatten tills Du får den som Du gillar.
 
 
 
Jag sötade med min fina honung från Uppveda. Det är Eriks systers egna bin som gjort den till mig, så fint.
Den är ljuvligt god.
 
 
Fin och vacker soppa som ska avnjutas i morgon.
 
Varma kramar från Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: