MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Thaisoppa!

Kategori: Allmänt

 
 
I nya numret av Buffé är finns det som vanligt många smarriga recept.
Jag kände för en soppa så det blev en Thaisoppa Simba, visst låter det gott. Den är helt vegetarisk
trots namnet. För mig är Simba ett hundnamn, men inget hundkött inte, he he.
 
Vi ska äta soppan i morgon men jag tycker soppor är godast om dom får stå och gotta till sig
liksom grytor.
 
4 personer.
 
2 morötter
½ purjolök
1-2 tsk currypaste
1 burk tomatkross
2 burkar cocosmjölk
1½ msk finriven ingefära
1 msk apelsinjuice
1 msk limesaft
1½ msk asiatisk fisksås
1 msk konc kycklinfond
2 msk swwet chilisås
 
Skala och skör morötterna i bitar, Strimla purjolöken.
 
Fräs morötter, purjo och currypaste i olja ca 3 minuter.
Tillsätt alla andra ingredienser och låt koka ca 15 minuter.
 
Smaka av med mer kryddor ev. salt. Garnera med persilja eller koriander.
 
Servera med gott bröd.
 
Det som är bra är att soppan är laktosfri. Soppan är inte stark så den är helt ok att servera barn.
Om man är två personer halvera för det blir mycket soppa.
 
 
 
 
Vill bara visa vad jag tryckte i mig till lunch idag.
 
 
 
Kramar Ann
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: