MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Glödhoppor!

Kategori: Allmänt

 
 
Varje sommar i 24 år har jag gjort glödhoppor till lunch under semestern. Ett slags tunnbröd som man gör i en stekpanna och som är busgott enligt min pappa.
 
Man gör en deg och kavlar ut cirklar som man gräddar i en torr varm stekpanna, ca 2 minuter på varje sida, klart.
Sedan brer Du smör på och har ett gott pålägg, skinka, korv, ost och lite sallad, rulla ihop och njut.
 
Till ca 8-10 glödhoppor behövs:
 
5 dl filmjölk, spelar ingen roll vilken sort.
1 dl ljus sirap
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
rågsiktsmjöl eller vanligt vetemjöl
 
Blanda allt och gör en bra deg som går att kavla ut.
 
 
 
 
 
Jag glömde ta en bild när vi fyllt och rullat ihop, men Du förstår nog.
 
Jättelätt och gott att bjuda på till lunch med lite lättöl. Jag brukar låta gästerna få göra sin egen rulle, vilket uppskattas.
 
Idag blir det nog ett bad med kompisar. Jag håller på att baka en sockerkaka, hoppas den blir fin.
 
Soliga kramar Ann
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: