MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Likör!

Kategori: Allmänt

 
 
Jag fick i present av min kompis Anki svartvinbärslikör, det var riktigt gott. I år har jag faktiskt bestämt mig för att göra det själv.
 
Vi har vinbärsbuskar på landet men det blev typ 20 bär så jag har köpt på Hötorget. Det är inte billigt en liten ask 50 kronor, guld elller..
 
Sedan var det bara leta sprit i makens skåp.
 
 
 
Gör så här:
  • 1 kg fina svarta vinbär
  • ½ liter okryddat brännvin som vodka
  • Till varje liter vinbärssprit:
  • 300 gram florsocker
  • 1 dl vatten
  1. Rensa bären och skölj dem och låt rinna av. Blanda bär och sprit i en stor burk eller flaska.
  2. Förslut flaskan eller burken med lock. Låt stå i ca 3 veckor. Skaka då och då.
  3. Häll upp spriten i en ny flaska genom en silduk eller fin sil.
  4. Blanda socker, vatten i en kastrull och koka ihop till en sockerlag.
  5. Låt svalna och kyl sockerlagen.
  6. Blanda i sockerlagen i svartvinbärsspriten, skaka om och låt gärna stå någon dag.
  7. Nu är svartvinbärslikören klar.
 
 
 
 
Jag tänker hälla upp min likör på små fina flaskor och ge bort någon i present.
 
Funderar på att gör hallonlikör också för jag har sprit kvar.
 
Vilket underbart regn i natt, svalt och skönt.
 
Stor kram Ann
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: