MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Chicken satay!

Kategori: Allmänt

 
Hoppas Ni inte blir trötta på mig men nu är det Monika Ahlbergs recept igen.
Jag verkligen gillar hennes mat alltid bra kryddat, lättlagat och familjen jublar över maten.
 
Jag har tidigare gjort denna rätt men Monikas recept är det bästa jag testat.
Den här rätten kan förbereda redan dagen innan vilket jag gillar.
 
Jag gjorde massor av spett så det blev mat i två dagar. Tyvärr kan jag inte bjuda Andrea som
känner lite pirr i tungan av jornötter, trist. Nu har jag bara Erik som kan ta mina jornötter här hemma
 
Självklart kan man göra några spett och halvera såsen, men jag skulle inte chansa för såsen är bäst.
Perfekt barnrätt, vilken unge gillar inte att få grillspett och lite söt sås.
 
Jag grillade mina spett i ugnen med grill på och högt upp i ugnen. Har man inte ugn stek i stekpanna
eller grilla på utegrillen.
 
4 personer:
 
600 gram kycklingfilé
Grillpinnar av trä (blötlägg dom innan)
 
Marinad:
½ dl sweet chilisås
½ dl olja
½ dl soja japansk
 
 
Jordnötssås:
en bit ingefära, ca 4 cm
3 vitlöksklyftor, jag tog 1 klyfta.
½ burk kokosmjölk (200 ml)
5 msk jordnötssmör
½- 3/4 dl sweet chilisås, jag tog 3/4 dl för lite mer styrka.
 
 
Skär kycklingen i långa smala bitar, låt bitarna ligga i marinaden minst ½ timme.
 
Blanda allt sitt såsen, riv ingefäran och krama ur saften, pressa i vitlöken.
 
Värm och smaka av.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag serverad ris och en sallad till.
 
Ha en bra dag, kramar Ann

Kommentarer

  • Marielle säger:

    Åh detta låter supergott! Det blir middagen ikväll! Tack MatmorsAnn!

    Svar: Du blir inte besviken, puss
    Ann

    2013-03-13 | 11:51:50

Kommentera inlägget här: