MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Chorizo!

Kategori: Allmänt

 
 
Förra veckan gjorde jag och mamma Doris korv, chorizo.
 
Jag använde min KitchenAid med tillbehör, den är underbart enkel att montera. Man behöver vara två
om man är ovan som jag när man fyller korven.
 
LILLA Doris är både snabb och effektiv men lite kort, det löste jag med en stege, ha ha.
 
 
Chorizo:
  • 500 gram fläskfärs
  • 400 gram rimmat fläsk
  • 2 klyftor vitlök
  • 1 gul lök
  • 0,5 tsk cayennepeppar
  • ½ tsk chiliflakes
  • 2 tsk paprikapulver
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk svartpeppar
  • 2 krm spiskummin
  • 2,5 dl vatten
  • 2 msk potatismjöl
  • 1 pkt svinfjälster (5 meter)
  • Bomullssnöre
Mal fläsk, lök, vitlök i en kvarn. Blanda i fläskfärsen och resten av ingredienserna. Gör ett smakprov genom
att steka en klick smet, smaka av.
 
Denna kryddning är inte stark utan lagom.
 
Fyll sedan smeten i fjälstret och gör lagom korvar, inte för hårda.
 
Knyt bomullssnöre i ändarna.
 
Man kan frysa de råa korvarna, steka, grilla eller koka.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
En lyckad dag med massor av god korv. Jag frös ner min del för att grilla på landet. Doris åt sin samma
kväll och var mycket nöjd, lagom kryddad inte för stark och köttigt god.
 
Varför gör man inte detta oftare?
 
Kramar Ann
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: