MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Gifflar!

Kategori: Allmänt

 
 
Jag gjorde ost och skinkgifflar i onsdags som blev väldigt lyckade. Det var jätte enkelt och blev
16 stycken att äta upp eller fylla frysen med. Storleken bestämmer man själv.
Man kan göra halva storleken och ha på ett buffébord, fint och gott.
 
 
Jag gjorde en god soppa och hade dessa till, lagom varma, mums.
 
Jag är väldigt lat ibland eller kanske för sällan när jag tänker efter. Jag köpte färdigskivad ost ett
paket för att slippa stå och hyvla.
 
Deg:
 
50 gram jäst
2 dl vatten
2 dl mjölk
50 gram smält smör/margarin
1 tsk socker
1 tsk salt
ca 8-10 dl vetemjöl
 
Ägg till att pensla med och sesamfrön.
 
Fyllning skinka och ost.
 
Smält smöret, blanda i vatten och mjölk värm till fingervarmt 37 grader.
Blanda i jästen och se till att den löser upp sig.
Blanda i socker och salt.
Sist i med mjöl
 
et och knåda i 10 minuter helst, ta inte för mycket mjöl ta i lite i taget.
 
Jäs degen i 30 minuter.
 
Baka ut och fyll, se mina bilder.
 
Rulla giffeln från den breda sidan mot snibben.
 
Låt gifflarna jäsa i 30 minuter.
Pensla med ägg och strö på sesamfrön, jag tog torkade ringblomsblad också.
 
In i ugnen 200 grader i 20 minuter.
 
 
 
Färdiga supergoda gifflar som jag snart ska göra igen.
 
Kramar Ann
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: