MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Ernst Bröd!

Kategori: Allmänt

 
 
Ett av mina favoritbröd som man kan göra så många varianter av. Det går så snabbt eftersom det är jäsning 30 minuter. Brödet passar till förrätt, till soppa mm mm.
 
Jag har visat Er det tidigare men vi gör en repris.
 
Jag gjorde med mozzarella, parmesan, oliver och timjan. Soltorkade tomater, vanlig riven stark os, brie ost, pesto alla är gott.
 
Ett stort bröd som räcker till ca 6 personer.

25 gram jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk salt
1 tsk honung
vetemjöl special, eller vanlig vetemjöl går kanonbra.

en mozzarella
parmesanbit
färsk eller torkad timjan, rosmarin eller oregano
oliver


Blanda jäst, vatten , salt, honung och till sist mjölet ca 5-7 dl.

Gör en stor degkaka, en oval gjorde jag, ca 2 cm tjock, lägg den på en smord plåt.

Lägg på det Du gillar och har hemma.

Jäs kakan i 30 minuter.

In i ugnen 225 grader ca 20-30 minuter.
 
 
 
Lätt och gott, kramar Ann
 
 
 
 

Kommentarer

  • Jacki säger:

    Åh det där tror jag både jag och Hugo skulle älska! <3

    Svar: Provbaka och bjud honom, kram Ann
    Ann

    2013-11-16 | 14:05:42
  • Jacki säger:

    Åh det där tror jag både jag och Hugo skulle älska! <3

    2013-11-16 | 14:05:43

Kommentera inlägget här: