MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Hallongrottor!

Kategori: Allmänt

 
 
 
Nu blir det lite sött igen, jag tillverkar men andra äter. Hallongrottor är väl en gammal kaka som de flesta har provsmakat någon gång. Jag har faktiskt aldrig bakat några så det blev premiär. Dom blev riktigt goda och på jobbet tyckte dom att de var för få, vilka sockergrisar.....
 
Jag har ett tips att ta inte köpt sylt utan hellre hallonmarmelad, den är tjockare och fungerar bättre. Jag hade min egen sylt som är mycket bär i och kan inte rinna ut i kakan.
 
Recept:
 
200 gram smör/margarin
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4 ½ dl vetemjöl
 
Mixa allt snabbt i en matberedare eller för hand.
 
Jag gjorde mina STORA i fina bullformar så det blev 17 stycken. Man kan göra vilken storlek man önskar.
Fyll en form med en tjock platt kaka och tryck ner tummen till ett hål där Du häller i sylten.
 
Grädda 200 grader i ca 10-15minuter.
 
 
 
 
 
Har Du silikonformar så använd dom, klimatsmart!!!!
 
 
Ha en bra torsdag, kramar Ann
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: