MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Teriyakilax!

Kategori: Allmänt

 
 
 
Ett favorit program är Gokväll, så vanligt och härliga reportage. Maten dom gör där är nästan alltid supergod och lätt att göra.
 
Jag köpte lax på Hemköp för 129 kronor kg, ICA tog 225 kronor kilot!!!!!!
 
Jag testade en supergod laxrätt som Susanne gjorde för några veckor sedan, busenkel. Smakerna var såååå bra och alla färger blev man glad av. Man kan servera ris till men det hoppade vi över.
Jag ändrade lite på receptet, tog bort vitlöken tex.
 
Hur mycket Du tar spelar ingen roll, beror på hur mycket Ni äter.
 
Recept:
 
Lax
Teriyakisås, färdig på flaska (se min bild, jag tog den med ingefära o sesamfrön)
Färsk broccoli
Purjolök
Soja japansk
Sesamfrön
Lime
Creme fraiche
 
 
Köp färsk lax och skiva upp bitar utan skinn, lägg i en form och häll lagom mycket Teriyakisås på, in i ugnen 200 grader ca 20 minuter.
 
Skär buketter av broccolin och stek i olja, tillsätt skivad purjolök, krydda med soja, lite limesaft och sesamfrön.
 
Blanda creme fraiche och limeskal.
 
Servera gärna med lite extra teriyakisås till.
 
 
 
 
 
 
 
Dela lite på laxen med två gafflar för att se om den är klar. Här gick det unnan, halva formen gick åt i ett nafs.
 
 
Det blev lite extra grönsaker för vår del.
 
Ha en bra dag, kramar Ann
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: