MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Ernst Julskinka!

Kategori: Allmänt

 
 
 
Min favorit Ernst gjorde en annorlunda julskinka i sitt julprogram som jag testat. Jag och övriga i familjen kommer alltid att göra Ernst grilljering. Den blev så jäkla god med alla smaker, jag skulle kunna äta den jämt.
 
Passa på nu när dom rear skinkorna i affären, vi köpte vår för 100 kronor på ICA.
 
Den här skinkan smakar verkligen rosmarin krydda, man får Medelhavsvibbar. Vi ska göra en på grillen när vi kommer till landet. Jag tror inte den blir lika bra om man köper en färdigkokt, man får koka eller göra den i ugnen själv och grilljera när den svalnat något. Det står alltid på förpackningen hur man tillreder och vilken temperatur skinkan ska ha.
 
Vi skar upp vår i tunna skivor och frös in till smörgåsmat. Vi gjorde även några middagsrätter.
 
Recept på grilljeringen:
 
1 dl honung
0,5 dl soja
1 msk fänkålsfrön, mortlade
0,5 tsk kryddpeppar
1 msk rosmarin
1 msk timjan
svartpeppar efter smak
 
Gör så här

1. Snitta svålen på skinkan i ett rutnätsmönster.

2. Blanda alla ingredienser i en skål.

3. Pensla på griljeringen.

4. In med skinkan i ugnen i 20 min.

5. Efter 20 minuter, ta ut och pensla ännu en gång. In i ugnen ytterligare 20 min.

6. Garnera gärna med färsk rosmarin.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
Så lyckat, high five!!!!!
 
Varm kram, Ann
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: