MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Revbenspjäll!

Kategori: Allmänt

 
 
 
Nu har även jag testat att göra egna revbenspjäll, bästa jag ätit. Erik gillar inte de man köper men dessa var succé.
 
Hemligheten är att man ska koka dom i två timmar minst, sedan grilla och glaza. Man kan göra egen glaze eller köpa en riktigt god. Man får faktiskt var lite lat som jag när det är varmt. Självklart kan man även grilla i ugnen om man inte har en grill.
 
Jag ska göra dubbel sats nästa gång för att ha till nästa dag, mums.
 
Koka i:
vatten
5 vitpepparkorn
1 msk salt
1 delat gul lök
3 lagerblad
 
Koka i minst två timmar.
 
Glaze:
 
4 dl japansk soja
2 dl honung
1 dl buljong eller fond
½ msk ingefära
lite peppar och ev vitlök
 
Jag köpte Santa Marias glaze, den var jättegod och bra.
 
 
Kokta och lite trist färg, låt svalna lite så dU inte bränner Dig.
 
 
 
 
 
Potatissallad had vi till.
 
Ha det bra och en stor kram mina fina vänner, Ann
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: